Posted by: Lumy | December 20, 2010

COZONAC


Deja se simte miros de Craciun la mine in casa, bradul l-am impodobit , casa e plina de luminite colorate iar in bucatarie miroase a carnati ,sarmale  si nelipsitul cozonac.

astazi va propun o reteta de cozonac luata de pe culinar, reteta ai apartine Gabrielei Cara, la care am adus mici modificari.

ingrediente ptr 3 cozonaci :

-1.5 kg faina ARPIS ptr cozonac

-8 galbenusuri

-2 albusuri batute spuma

-200 gr unt ( un pachet )

-150 ml ulei

-750 ml lapte

-400 gr zahar

-3 cuburi drojdie ( hartie argintie )

-stafide

-coaja de  potocala  si lamaie rase

-3 plicuri zahar vanilat , esente

-un praf de sare

se cerne faina intr-un lighean mai mare


laptele se fierbe cu zaharul , apoi se dizolva in el esentele si zaharul vanilat

galbenusurile se freaca cu sare si uleiul pus treptat, ca la maioneza, apoi se adauga si caoaja de lamaie si portocala rase

se face maiaua din : drojdia frecata cu cateva linguri de lapte caldut si un pic de faina,omogenizandu-se bine si apoi se lasa sa creasca( nu se mai adauga zahar ca deja este laptele indulcit )

in faina din lighean cernuta de 2 ori , se face un crater in mijlocul ei ,in care se pune maiaua crescuta , galbenusurile si albusurile batute spuma ,amestecandu-se incet si adaugandu-se treptat laptele caldut

cand faina a fost inglobata complet si aluatul nu este moale,maleiabil se mai adauga putin lapte caldut , apoi  se incepe adaugarea untului topit cate putin , punandu-se in palma si nu direct pe aluat si stafidele care au fost inmuiate in prealabil in rom sau apa.

se framanta aluatul 30 -40 min , fiecare dupa puterea sa, eu l-am framantat 25 min  pana cand au inceput sa apara  basici.

se lasa la dospit acoperit cu un servet curat la loc ferit de curent pana isi dubleaza volumul( eu l-am tinut aprox 1 ora )


intre timp ne apucam de umplutura

nuca care fusese sparta si curata cu o zi inainte , am amestecat-o cu 1 albus batut spuma cu 2 lg de zahar si cacao.


rahatul l-am taiat cuburi, iar macul( cam 100 gr )  l-am oparit in 50 ml lapte cu 3 lg zahar


dupa ce  aluatul de cozonac  a crescut am inceput sa-i formez si sa-i umplu , dupa placul fiecarui membru al familiei, apoi i-am pus in formele de cozonac tapetate cu hartie de copt si i-am mai lasat 30 min sa creasca in tavi,  i-am uns cu galbenus de ou si i-am introdus la cuptor 40 -45 min .



au iesit foarte buni dar  mai ales pufosi, dovada sta in pozele de mai jos, imi pare rau ca nu am poze cu procesul framantarii aluatului dar nu aveam cum sa tin camera in maini pentru ca ele ( mainile )…erau bagate in aluat, dar data viitoare poate o sa am ajutoare la framantat si atunci postez un filmulet.


Leave a Reply

Categories

